Met de komst van de nieuwste update van WordPress heeft de veelbesproken nieuwe editor Gutenberg ook het levenslicht gezien. Wat kun je ermee? Waarom moeten bedrijven overstappen op Gutenberg of waarom niet? Vijf vragen aan Ferdie Sletering, front end developer van Yard Internet. 

Ferdie, je hebt onlangs een uitgebreide kennissessie gegeven over Gutenberg. Waarom precies?

gutenberg sessie
‘Gutenberg is echt state-of-the-art’, aldus Sletering tijdens een Yard Kennissessie.

“Gutenberg is een nieuwe editor binnen WordPress. Hij is pas sinds december 2018 beschikbaar, kent een hoop nieuwe functionaliteiten en is een stuk anders in gebruik dan reguliere editors. Dat behoeft dus wat uitleg, vandaar ook de kennissessie. In feite functioneert Gutenberg als een soort van pagebuilder, waarbij je door middel van blokjes op een eenvoudige manier zelf de vrijheid hebt om een webpagina in te richten. Dat is echt ‘what you see is what you get‘. Wat je aan de achterkant aanpast, zie je direct terug op de voorkant. Daardoor is de gebruikservaring een stuk intuïtiever dan vroeger. Het geeft klanten enorm veel flexibiliteit, want ze kunnen nu zelf simpel de site aanpassen. Wil je bijvoorbeeld een nieuw blok met Google Maps, dan is het een kwestie van navigatiepunten aangeven en het blok in de visuele editor van Gutenberg schuiven.”

Wat zijn jouw eerste bevindingen met betrekking tot Gutenberg?

“Het is voor een developer fijn dat de software JavaScript based is. Dat is namelijk toekomstbestendig: je ziet dat de hele web development community daar mee bezig is. JavaSCript heeft ten op zichte van bijvoorbeeld PHP het voordeel dat er direct feedback te zien is, je hoeft niet constant een page-refresh te doen, om maar iets te noemen. Matt Mullenweg, de oprichter van WordPress, heeft gezegd dat z’n CMS op termijn ook zoveel mogelijk JavaScript-based gaat worden. Ook om niet de concurrentiestrijd met Wix (een ander CMS, red.) te verliezen. Gutenberg is een mooie eerste stap en zorgt ervoor dat er een prachtige page-builder ervaring binnen het ecosysteem van WordPress zit.”

Gutenberg maakt gebruik van contentblokken en is echt ‘what you see is what you get’.

Hoe waren de reacties op Gutenberg tijdens je kennissessie?

“Erg positief, maar vooral: heel interessant. Zelfs ervaren developers riepen: ‘Wow, dat dit zomaar kan!’, doelend op bijvoorbeeld op de makkelijke oplossingen rondom stijlen en lay-outs. Dankzij Gutenberg kunnen klanten eenvoudig zelf de kleurstijl van een website bedenken, maar als ontwikkelaar is het nu ook relatief makkelijk om verschillende type lay-outs met verschillende outputs voor de klant neer te zetten. En dat is ook nog eens volledig responsive. Je kunt helemaal zelf bepalen hoe contentblokken of specifieke designs reageren op een smartphone of tablet. Waar een blok komt te staan, of welke kleur hij heeft. Het visuele aspect van Gutenberg maakt dat je heel snel kunt werken, zowel als klant als ontwikkelaar. Wil je bijvoorbeeld een nieuwe menustructuur, dan is die via de editor eenvoudig erin te slepen.”

Hoe zie jij de toekomst van Gutenberg?

“Rooskleurig. Er zullen steeds meer partijen gebruik gaan maken van Gutenberg, daar ben ik van overtuigd. Ook omdat de community van WordPress er massaal mee aan de gang is gegaan. Iedereen kan zijn eigen (content)blokken definiëren en die delen met de rest van de gemeenschap. Zoals bijvoorbeeld een Google Maps-blokje, dus.
Exacte cijfers zijn er overigens nog niet, maar vanuit WordPress is al wel bekend dat er nu zo’n tweehonderdduizend installs van Gutenberg zijn gedaan. De editor zit standaard in WordPress 5.0, maar is nog altijd in ontwikkeling: Fase 1 is nu gereleased, maar Fase 2 en 3 komen eraan. Die doorontwikkeling maakt Gutenberg extra interessant.”

Kwestie van navigatiepunten toevoegen en je hebt een mooi Google-Maps-blokje.

Hoe gaat Yard Internet Gutenberg inzetten? 

“We gaan het nu standaard gebruiken bij de ontwikkeling van nieuwe WordPress sites, maar we bekijken ook welke bestaande projecten een update nodig hebben. Het hangt natuurlijk een beetje af van de wensen van onze klanten, maar onze focus is er wel echt op, want het is echt state of the art.”