GGD GHOR Nederland is de overkoepelende organisatie voor alle GGD’en en GHOR-bureau’s van Nederland. De vereniging heeft met GGD GHOR Kennisnet een zeer succesvol interactief communityplatform, waar circa tienduizend professionals in de publieke gezondheidszorg elkaar van de nieuwste informatie voorzien. Yard Community ontwikkelde dit omvangrijke en populaire podium.

Mocht je al eens van het platform gehoord hebben, dan is dat niet gek. Het kennisnet van de GGD bestaat al een lange tijd. Een zeer lange tijd, zelfs. In 2001 werd de eerste editie van het toenmalige GGD Kennisnet opgericht. “Een paar knappe koppen hadden goed gezien dat het delen van informatie op internet heel handig kon zijn”, lacht Thea Aartsma, informatiespecialist binnen GGD GHOR Nederland. “Dat het niet alleen gaat om het brengen van informatie, maar dat je ook kennis kunt vergaren door professionals actief bij een website te betrekken.”

Verdeeld onder diverse onderwerpen, waaronder Jeugd, Veiligheid, Sociaal Domein is er content  beschikbaar voor zo’n beetje alles wat iemand die werkzaam is binnen de publieke gezondheidszorg maar zoekt. Informatie die niet alleen door GGD GHOR Nederland wordt gedeeld, maar juist ook door de community.

Video: Thea Aartsma van GGD GHOR over Yard Community
(tekst gaat verder onder de video)

Groepen

Grootste succes zijn specifieke groepen, gericht op meer niche onderwerpen. Denk bijvoorbeeld aan een vakgroep Transformatieteam Jeugd of ‘Evenementenveiligheid”. Aartsma:“Voor en door professionals is zo’n standaard opmerking die je wel vaker hoort, maar in dit geval wel echt van toepassing. Zo’n platform, dat moet je met zijn allen ‘zijn’. Het is niet zo: wij van GGD GHOR Nederland vullen het, en hups, jullie lezen maar. De community is zelf essentieel om het platform levendig en actueel te houden. Dat proberen we dan ook te bereiken.”

Daar heeft het platform handige tools voor. Zo kunnen leden van het kennisnet zelf groepen starten en daar artikelen, tips of andere content delen. Ook kunnen ze bepalen wie er toegang krijgt tot de groep. Zo wordt eventuele gevoelige informatie niet openbaar beschikbaar. Tegelijkertijd is het van essentieel belang dat (ingezonden) artikelen accuraat zijn. Speciaal daarvoor heeft GGD GHOR Kennisnet themaredacteuren aangesteld. “Die checken, binnen hun expertise, of wat er gedeeld wordt ook daadwerkelijk klopt.”

Een paar jaar geleden was het tijd voor een grootschalige update van het kennisnet. Er werd over gegaan op een nieuw cms om een variant klaar voor de toekomst, en vooral, meer gericht op de huidige online samenleving te hebben. Yard Community ontwikkelde het nieuwe GGD GHOR Kennisnet. “Het lijkt een kleine aanpassing, maar we hebben bijvoorbeeld de aanmeldprocedure vereenvoudigd: je hoeft niet per definitie lid of werkzaam te zijn bij een GGD of GHOR-bureau, maar iedereen kan zich registreren. Er zijn bijvoorbeeld veel mensen lid die werken op een kinderdagverblijf. Die blijven op de hoogte van alle belangrijke wetten en richtlijnen met betrekking tot de opvang. Die volgen specifiek dat thema.”

“Zo wordt zo’n groep vanzelf een centrale plek”, gaat Aartsma verder. “Wordt er iemand een toezichthouder van kinderopvang, dan is een van de eerste dingen die hij of zij moet doen, zich aanmelden bij de groep binnen GGD GHOR Kennisnet. Want daar kunnen ze alles vinden.”

 GGD GHOR Kennisnet over  de samenwerking met Yard

“Ons kennisnet blijft maar groeien. Inmiddels zijn er ruim 10.000 professionals actief, meer dan 250 werkgroepen gestart en meer dan 100.000 documenten gedeeld. De grootste uitdaging is om het platform overzichtelijk te houden. Yard Community vraagt goed door en stelt zelf verbeterpunten voor. Ook helpen ze bij het aanjagen van het platform. De lijnen zijn kort en Yard reageert snel. We zijn nu bezig met een volgende fase, want je moet altijd blijven doorontwikkelen.”
Meer informatie over een ledennet als GGD GHOR Kennisnet? Neem contact op met Siebe, of bekijk onze uitgebreide case-pagina, met daarin onder meer een animatie over alle functionaliteiten van het platform.

Wiki-module

Technisch zit het platform van GGD GHOR vernuftig in elkaar. Er kunnen dossiers worden aangemaakt, er zijn diverse fora- en boogmogelijkheden en het is mogelijk om samen aan één en hetzelfde artikel te werken, via de speciale wiki-module van Yard. “De vraag naar samenwerken binnen één document was heel groot. Je kunt natuurlijk niet Google Docs kopiëren, dus we hebben gekeken naar wat voor ons handig is. Er is nu een soort van open structuur waarbij iedereen binnen de groep revisies van een artikel kan controleren en beoordelen of eventueel tekst toevoegen. Een hele fijne en logische aanvulling op ons platform.”

Het is een van de voordelen van het schaalbare concept wat Yard Community ontwikkelde. Door gebruik te maken van een modulaire opbouw is het eenvoudig om snel aanpassingen te doen of extra toevoegingen te doen. “Kijk, als er geen platform is, dan wordt er heel gefragmenteerd kennis gedeeld. Dan is er bijvoorbeeld een speciale Facebook-groep, of een paar professionals komen met elkaar in contact via LinkedIn. Juist het feit dat het allemaal bij elkaar zit, dat maakt GGD GHOR Kennisnet zo handig.”

 

Geïnteresseerd?

Vul dit formulier in en we nemen binnen 24 uur contact met je op.

  • Meer informatie over je project, plan, idee of mogelijke community.

jQuery(document).bind(‘gform_post_render’, function(event, formId, currentPage){if(formId == 3) {if(typeof Placeholders != ‘undefined’){
Placeholders.enable();
}} } );jQuery(document).bind(‘gform_post_conditional_logic’, function(event, formId, fields, isInit){} ); jQuery(document).ready(function(){jQuery(document).trigger(‘gform_post_render’, [3, 1]) } );